Presentación Valenciano

OPOSICIONS AL COS D’ENSENYAMENT SECUNDARI

ESPECIALITAT DE LLENGUA I LITERATURA VALENCIANA
ÉS ESTRANY: COM MÉS M’ESFORCE, MÉS SORT TINC” (Henry Ford)


PREPARADOR: Víctor Manuel Ortega Iñesta

Classes presencials: dia setmanal per decidir. De 16:00 h a 20:00 h (amb un possible descans de 15 minuts).

DISTRIBUCIÓ MENSUAL DEL CURS

-1r dia: temes de l’especialitat (primera prova, part A);
-2n dia: comentari lingüisticopragmàtic (primera prova, part B);
-3r dia: comentari filologicoliterari (primera prova, part B);
-4t dia: proposta didàctica i programació d’aula (segona prova).


Aquesta distribució canònica pot ser alterada en funció de les necessitats de l’alumnat, de la programació o de factors d’una altra índole. Òbviament, les primeres sessions de cada prova seran dedicades a fornir les bases teòriques sobre les quals se sustenten les pràctiques de cada prova. Les classes, per tant, llevat de les sessions introductòries esmentades adés, tenen un caràcter pràctic.


EXPLICACIÓ DE CADA PART

-TEMES DE L’ESPECIALITAT

Els temes són facilitats a l’alumnat amb antelació suficient i, llevat de necessitat palmària, no són explicats. L’alumnat, a continuació, ha de procedir a la personalització dels temes: inclusió de la introducció (si no és que hom no l’ha facilitat), selecció i reducció de la informació que figura en el tema entregat, redacció de la conclusió, inclusió dels factors relacionats amb els criteris d’avaluació…

Posteriorment, el dia dedicat als temes, els/les alumnes han de redactar-los en les mateixes condicions en què tindrà lloc aquesta fase de l’oposició.

Després d’aquest procés de redacció, procedirem a la lectura a classe dels temes i a la correcció en viu de tots els factors que hi tenen importància: redacció, contingut temàtic… i tot allò que els criteris d’avaluació estableixen posteriorment, i de manera voluntària, seran entregats al professor per a la correcció.

-COMENTARI LINGÜISTICOPRAGMÀTIC

Les sessions inicials són dedicades a explicar aquest tipus de comentari. A tal efecte, se n’explicaran tots els apartats corresponents, se’n facilitarà un guió i se n’entregarà un dossier aclaridor dels conceptes clau.

Una vegada assentats aquests fonaments, en les sessions següents, se’n realitzaran les pràctiques necessàries i oportunes per tal d’assolir la tècnica de comentari adient, la qual comporta tant l’anàlisi dels fets lingüístics i pragmàtics, com la redacció (presentació) dels fets abans citats. Per tal de realitzar aquestes pràctiques, els alumnes han de fer amb anterioritat el comentari del text i, el dia de la sessió corresponent, procedirem a la lectura dels comentaris particulars i a la correcció en viu, al temps que a l’aclariment del tots els dubtes que s’hi plantegen. Posteriorment, i de manera voluntària, l’alumnat podrà entregar els comentaris particulars per a una posterior correcció.

A tal efecte, realitzarem comentaris de les tipologies textuals habituals en aquest tipus de prova (exposiu, argumentatiu, narratiu, retòric…) i de les varietats dialectals –o subestàndards– pertinents (català central, valencià, balear…).

D’igual manera, estarem atents a les disposicions que Conselleria establisca a última hora (quan es publiquen els criteris d’avaluació) com a tasques addicionals que impose com a obligatòries juntament a la realització estricta del comentari lingüisticopragmàtic, I conclourem aquesta pràctica de comentari de text amb dues pràctiques de comentari lingüisticopragmàtic in situ, és a dir, a classe, per tal que la preparació siga tan realista i tan efectiva com siga possible.

-COMENTARI FILOLOGICOLITERARI

Com en el cas del comentari lingüisticopragmàtic, començarem les sessions dedicades al comentari filologicoliterari amb l’explicació pertinent de tots els apartats que integren aquest tipus de comentari, al temps que en facilitarem el guió corresponent i entregarem un dossier que ens ajudarà en la datació filològica del text.

Quan hàgem assolit els fonaments necessaris per a fer aquest tipus de comentari, procedirem a realitzar les pràctiques de comentaris filologicoliteraris. Com en el cas del comentari precedent, els alumnes han de realitzar el comentari de text amb anterioritat. I, el dia acordat, portarem a cap les lectures dels comentaris particulars i la correcció simultània i, si fora el cas, l’aclariment dels dubtes suscitats. Posteriorment, i de manera voluntària, l’alumnat podrà entregar els comentaris particular per a una posterior correcció.

-PROPOSTA DIDÀCTICA I PROGRAMACIÓ D’AULA

Si parem atenció ara a la programació d’aula, com en el punt anterior, explicarem els diversos apartats de què consta en les sessions inicials, amb l’aportació dels documents necessaris, i, en les sessions següents, els alumnes procediran a exposar-ne les programacions d’aula personals en les sessions que segueixen i a defensar-les oralment en les sessions posteriors. Tot això amb l’assessorament de l’alumnat, les correccions de les respectives programacions d’aula i els aclariments dels dubtes que s’hi produïsquen.
I, ja en la tercera part del curs, els alumnes defensaran oralment el document global de proposta didàctica i programació d’aula.